Wednesday 3 September 2014

Mijn definitie van succes...

Als je al je bezigheden weer eens bij elkaar veegt, de balans opneemt en je wilt focussen op de uitgezette koers, of misschien wel op een nieuwe koers, dan komen er altijd wat van die vragen terug.

Vragen als, wat zijn je doelen, voor de lange termijn, waar zie je je zelf over vijf jaar, en meer van die hersenkrakers. Als je dit wat vaker doet, dan gaat het steeds sneller. Je doelenmachine is wat getrainder, je focus is snel weer op peil.  Fijn, om min of meer op koers te zitten. Vandaag had ik ineens een heel eenvoudig maar zeer waar antwoord, op de vraag 'wat is nu jouw definitie van succes?'

Hier zie je het 'Doe-boek' vd Doe fabriek
Een jaar of vier geleden heb ik voor een goed doel, een boekje geïllustreerd en vormgegeven, wat verder voor mij weinig aandacht opleverde, en voor zover ik weet, niet veel verkocht werd.
Wel een leuk boekje, maar ik had het graag in boekenwinkels gezien, of (meer) verkoop en bekendheid, en een teken dat kinderen het leuk vonden. Hierna heb ik nog een leuk boek geïllustreerd, met hetzelfde resultaat. Daarna heb ik geen echte ambitie meer gehad om nog kinderboeken te illustreren.

Maar nu, jaren later, brengt het mij toch enorm veel plezier en dankbaarheid, omdat Jesse - mijn zoontje van zes - dit boekje toch zeker een paar keer per week uit zijn boekenkastje haalt. Hij is helemaal weg van de avonturen van het kleine wormpje wat er in staat, en wil het keer op keer weer lezen en bekijken. Hoe blij hij ervan wordt, zonder dat hij wist dat dit ooit mijn intentie was, dan is dat naast een geluksmomentje.. ook succes.


Hier zie je 'Wormpje' die in een croissantje woont. Heel normaal toch?

Dit zorgt ervoor dat mijn definitie van succes voor dit onderdeel verandert, en ik ben er helemaal tevreden en dankbaar over. Het inspireert mij om weer over een nieuw kinderboekavontuur na te denken en weer wat schetsen te maken. Puur en enkel uit het oogpunt van plezier, kinderlijke fantasie, samen lezen en lachen om een lief diertje, en niet vanuit verkoop of publiciteit.

Wormpje gaat zijn moestuin in.

Dus eh.. Wormpje, bedankt!! Misschien krijg jij nog wel een vervolg!








No comments: