Friday 17 January 2014

Praktische tips voor hooggevoeligen (en HSP kinderen)

Wanneer een etiket in kleding aanvoelt als een cactus omhuld met schuurpapier. Wanneer een randje in je sok je mateloos irriteren kan (wat moet dat ding daar??) en wanneer licht, lawaai, drukte en veel mensen je soms uitputten kan.

Dan kan het zijn dat je een wat gevoeliger zenuwstelsel hebt dan gemiddeld. Dit wordt ook wel hoogsensitief genoemd. Wel twintig procent van alle mensen is zo, dus zo bijzonder is het niet. Het is niet dat je paranormaal bent, gewoon, wat gevoelig. Het kost meer energie dan bij niet gevoeligen, om je te handhaven in een wereld met vaak net iets te veel prikkels.

Jaren geleden kwam ik tot de conclusie (of eigenlijk, koos ik te concluderen) dat ik ook zo ben. Ik heb geleerd om er van te houden en het te koesteren, en de voordelen er van in te zien. Naast dat het in een drukke wereld soms een last is, is het ook een gave. Nu ben ik ook nog eens gezegend met een creatief en fantasierijk hooggevoelige zoon van inmiddels 5 jaar, Jesse. Dat noodzaakt mij om de invloeden van de buitenwereld soms wat te verzachten, en prikkels te vermijden. Of na drukte te relaxen en bij te komen.

Wat ik de laatste jaren geleerd heb van Jesse, zijn de volgende praktische tips:

  • Koop sokken zonder die akelige rand bij de tenen: voor kinderen en dames in ieder geval bij de Action te koop.
  • Koop t-shirts zonder label in de nek, bijvoorbeeld Hema, en H&M.
  • Onderbroeken zonder label: nog niet gevonden. Die knip ik er uit.

Algemeen:

  • Probeer niet teveel op een dag te plannen zeker als je met je HSP kind bent. Als het spontaan gebeurt kan drukte goed, maar gepland kan uitmonden in stress.
  • Noodzaak: af en toe een pyjamadag, gordijnen dicht, kussens/dekens op de grond, spelletjes doen en lekker in de kamer picknicken :)
  • leer/lees over Mindful leven... ook voor je kind.


En een hele leuke die we sinds vorige week uitvoeren, en echt een ultieme kalmerende afsluiter van de dag is: geen licht aan in de badkamer en een stuk of 8 waxinelichtjes aan, ontzettend gezellig, of je nou alleen een douche of een bad hebt, maakt niet uit. Je HSP kind zal dit fantastisch vinden. Kun je heerlijk bij kletsen, mooi voor het slapen gaan. En trouwens ook in je eentje heel erg relaxed om bij te komen of natuurlijk romantisch met iemand anders...



Voor meer informatie en tips raad ik aan dit boek te lezen : Het hoogsensitieve kind van Elaine Aron.

Zij is de grondlegster van het begrip HSP (Elaine Aron) schreef meerdere boeken hierover, met een wetenschappelijke fundering maar heel fijn en begrijpelijk te lezen.









No comments: