Tuesday 7 April 2009

Are you digitally distinct?


Internet, sociale netwerken, google, je online identiteit, er wordt veel over geschreven, en is een hot item op dit moment. Er kan, voor het bouwen aan je eigen eerste indruk aan anderen, nog veel meer gebruik gemaakt worden van het feit dat praktisch iedereen online zit, en informatie zoekt en verspreid via deze weg.

Recruiters, of zelf personeelsfunctionarissen of opdrachtgevers, zullen wanneer ze mogelijk zaken met jou gaan doen - een onbekende in feite - je waarschijnlijk even digitaal proberen te screenen. Welk vlees hebben wij hier in de kuip? De naam wordt ingetikt op google, om op zijn minst te proberen het linkedin of hyves profiel te vinden, en wat er zoal komt bovendrijven. Een collega zei eens dat hij zijn hyve profiel maar afgeschermd had, omdat het zo'n eenzijdig beeld gaf van hem. Niet volledig, misschien wel zelfs een verkeerde eerste indruk.

Het kan vervelend zijn wanneer je mogelijk toekomstige baas of samenwerkingspartner op de eerste pagina foute dingen van je tegenkomt die je ooit geschreven hebt, die gefilmd zijn, of die over je geroepen zijn. Het is niet direct vervelend, maar ook niet perse positief wanneer er eigenlijk niets te vinden is, verbonden aan jouw naam. Hoe kan je er nou voor zorgen dat de eerste pagina na het intikken van je naam iets oplevert wat je daar wil hebben staan?

Deze gedachtegang is op zich al een mooie oefening in het verstevigen van je personal brand.

- welke onderwerpen of sites moeten bovenaanstaan als jouw naam ingetypt word?
- waar wil je dat mensen je mee gaan associeren?
- waar ben je trots op? Dus, welke onderwerpen komen op de eerste pagina?
- waar wil je voor gevraagd worden? Dus, bij het intypen van welke woorden, komt jouw naam of profiel ook voorbij?
- welke eerste indruk wil je achterlaten?

No comments: