Tuesday 3 March 2009

Authentic Happiness & Personal Branding

De inhoud van de stroming Positive Psychology is niet direct nieuw, het beeld is alleen gewijzigd. Met een enorme impact op de beleving moet ik zeggen. Gebaseerd op wetenschappelijk psychologisch onderzoek, laat Martin Seligman (een van de oprichters) in het boek ‘Authentic Happiness’, en vele lezingen zien hoe het paradigma van dit vakgebied verschuift van een nogal bekrompen kijk op pathologie, dus alles wat er mis is aan de mens, onze slachtofferrol, en geestelijke ziekten, naar positieve emoties, krachten en waardevolle eigenschappen, en positieve instellingen. Hij noemt deze kernwaarden Signature Strengths. Er zijn testen om deze kwaliteiten, kernwaarden, te meten op www.authentichappines.com.

Onze ‘signature strengthts’, kernwaarden, kunnen gevoed en gekoesterd worden gedurende ons hele leven, met voordelen voor onze gezondheid, relaties en carrière. Dit is ook exact wat ik bedoel met de state of mind, de ‘lifestyle’ van het personal branding.
Je koestert dat wat je bijzonder maakt en werkt hier actief aan, in je gedrag, uitstraling, het beeld wat je bij anderen oproept. Ik vind dat PB hier gewoon actief in verder gaat en perfect op aansluit.

Als je mission-statement en je waarden van binnenuit komen en het is écht, authentiek dus, dan is het een stap op weg naar authentic happiness.

Ik vind in de Positive Psychology een aantrekkingskracht uitstralen (en met mij velen, het is de grootste college van Harvard momenteel) en het veroorzaakt een ongedefinieerde soort prikkeling die bij het idee hoort dat alles mogelijk is, bij hoop, bij het vermogen te kunnen dromen en fantaseren over een (betere) toekomst. Personal Branding zorgt er vervolgens voor dat je het ook nog eens in de praktijk kunt gaan brengen en stap voor stap je dromen kan gaan verwezenlijken.

No comments: