Wednesday 25 February 2009

Personal Branding

Al een tijdje verdiep ik mij in het concept - en de kijk op het leven - van 'personal branding'. Gesproken wordt onder andere over Ik bv, jezelf als merk in de markt zetten, je onderscheiden van de rest. Je cv oppimpen. Het lijkt soms echter een beetje inhoudsloos, waarbij de kans bestaat dat dit komt en gaat als de zoveelste hype.



Personal Branding is een state of mind die je naastreeft als je wilt uitstijgen boven de rest zonder te schreeuwen, in de 'belevingseconomie' die momenteel gaande is. Het vergt een grondige zoektocht in je binnenste. Je gaat uit van je kracht, daar waar je energie van krijgt. Dit maakt dat je ware lichtje gaat schijnen, en gezien gaat worden. Je roept positieve beelden en associaties op bij anderen, door jezelf te zijn, je te onderscheiden, geloofwaardig te zijn, en relevant te zijn.

Ik vind het onderscheiden en uitstijgen boven de rest ook meer een gevolg van het leggen van een stevig fundament: Wie zijn we nu echt? Een vraag die iedereen wel eens van tijd tot tijd bezig houdt. Het is alleen jammer dat het vaak blijft bij dagdromen. Personal branding biedt handvatten om het droombeeld tot leven te doen komen. Dit vergt toewijding en energie, maar is de moeite waard.

No comments: