Thursday 8 October 2009

Piekeraars

Sommige piekeraars die graag pijnzen, malen, en er vervolgens ook nog in slagen om hieróver weer te gaan pijnzen (met een mooi woord: metacognitie), raken in een soort impasse. Ik ben één van die piekeraars die van nature gewoon eens even gaat zitten nadenken en pijnzen, en nogal wat scenarios doorneemt voor een mogelijk te gebeuren situatie in de nabije toekomst. Ja, dan kan ik zelfs tot een besluit komen om er maar niet aan te beginnen want het aantal scenario's met een negatieve uitkomst waren toch echt het grootst. Zeer betrouwbare voorspeller van de toekomst!

Natuurlijk ben ik er al lang achter dat het averechts werkt om te blijven pijnzen over het pijnzen en dan nog even daar over na te gaan denken en maar te blijven zitten en niks te doen. Steeds passiever word ik ervan. De oplossing voor mij is: Ruim je huis op, maak het aanrecht schoon, boen de keuken, zet en hang alles recht, doe de was. Breng je omgeving op orde en krijg je hoofd weer leeg. Heerlijk. Als ik me vervelend voel, moet ik gaan opruimen. Ook al is dat dan het láátste waar ik zin in heb. Toch doen. Je zult zien, naderhand voel je je écht beter. Al is het maar een klein beetje. Je huis is in ieder geval opgeruimd!

1 comment:

Anita said...

hehe, heb net gestofzuigd..... helpt wel wat.... ;)

leuke tip Tessa, heb net even jouw blog bijgelezen.... geweldig die foto's rondje Borne. Helemaal mee eens.

groetjes Anita