Overal kom ik de term 'career 2.0' tegen. Vooral op engelstalige sites heb ik er al veel over gelezen, en er is een overlap met het personal branding concept, zoals ik dat althans uit mijn nieuwe bijbel 'this is your wake-up call' heb opgenomen in mijn systeem.
Het idee is een nieuwe fase van het begrip carriere en loopbaan. Je versterkt je positie door sociale (online) netwerken, door te bloggen, door te leren, door je aan te sluiten bij kortdurende projecten en je eigen tijd in te delen. Niet meer die 40 urige saaie kantoorbaan, niet in een strak hierarchisch verband. Focus ligt wel op de oppervlakkige kant, de zichtbare kant.
In het Nederlands wordt over 'werknemer 2.0' gesproken. Of Millenials, of gen-Y. De term 'Werknemer' vind ik een beetje jammer, dat heeft in mijn beleving ook al een bepaalde lading, bijvoorbeeld dat je dus ergens in loondienst bent. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, het is zelfs net zo handig om je diensten als zelfstandige te bieden wanneer het jou uitkomt. Ook wordt het label automatisch op de jongere carrieremakers geplakt, wat niet perse zo hoeft te zijn. Natuurlijk zullen veel jongeren meer gebruik maken van deze trend. Dat wil niet zeggen dat degenen die geboren zijn voor 1980 vanzelf bij de club career 1.0 horen.
Het lijkt mij ook dat het hier gaat om de mate van employability die iemand bezit. De drive om employabel te zijn is niet aan leeftijd gebonden, hoewel het tegenwoordig wel veel gewoner is om jezelf aantrekkelijk te maken en houden voor de arbeidsmarkt. Dat de loyaliteit aan een baas ver te zoeken is tegenwoordig is oud nieuws. Dat er gericht wordt op wat je wel kan, met loyaliteit aan jezelf is beter nieuws vind ik.
No comments:
Post a Comment